lördag 25 februari 2012

"Sigillkoppen" i Stengods

Jag har jobbat så intensivt i verkstaden, de senaste dagarna, så att jag till och med glömt bort att blogga...

Jag håller fortfarande på med min fortids-keramik.
Det är så kul! Så kul att jag ibland inte hinner med allt det där andra saker som man också måste göra.
Så jag har faktiskt åkt hem från skolan och ska försöka ta det lite lugnt och även hinna med att städa lite, tvätta och allt annat som behövs göras, nu när det är lov och allt.

Och: jag har äntligen fotat lite mer färdig keramik. Hurra!
Detta är "sigillkoppen", min egna tolkning på medeltida keramik...
Grön-blå glasyr på utsidan, samt vit-glaserad insida. Litet öra/handtag och signaturmärket på koppen som påminner om ett sigill (det var det som satt på brev förr, för att visa att ingen hade tjuvläst breven...).

Jag skulle vilja göra 100 stycken av dessa koppar, är redan uppe i 25 st (så minst 50 stycken ska jag väl hinna med att göra)! Jag har ju tre månader kvar i skolans verkstad, plus eventuellt två månader till i annan verkstad.

Jag har fotat, (i verkstaden på skolan i vårt fikarum), bilderna blev så här:

Sigillet

Insidan


Glasyr-närbild 
I olika storlekar... 

Fler bilder kommer snart, då på legodssaker...

1 kommentar: