fredag 23 juli 2010

Goodbye Alma Löv

Då var det, efter 12 år, slutet för Alma Löv Museum of experimental & unexpected art. Alma Löv drivs av Marc och Karin Broos och ligger i Östra Ämtervik, utanför Sunne.

Mycket med Alma Löv är märkligt och annorlunda, men det känns även uppriktigt och genuint. Museet är beläget mitt i paret Broos trädgård. Man börjar med att kliva rakt in i deras hus, där man nästan alltid möts av Marc.
Jag minns så väl första gången mamma och jag åkte dit. När vi ska betala inträdet säger Marc "det kostar 80 kr, men har ni kort så kostar det bara 50 kr". Mamma frågar undrande "vad för kort?" och Marc svarar "vilket kort som helst, bankkort, körkort, kort på barnen, eller så kan du köpa ett vykort för..." Jag tror det var i redan det ögonblicket vi föll för Alma Löv och efter det kom vi tillbaka varje sommar.

Utställningen består av olika paviljonger och på senare tid även en lada. Varje år ställer olika konstnärer från hela världen ut i de olika byggnaderna. Konsten är precis som det som Alma Löv står för, experimental and unexpected art.

Efter 12 år har paret Broos valt att stänga Alma Löv efter denna sommar. Museet går bättre än någonsin, men det är ett stort projekt att underhålla både paviljongerna och gästerna. "Jag har hela tiden sett projektet som ett konstverk och nu känner jag att jag dragit sista penselsträcket" säger Marc. Så han väljer att sluta på topp.

Här är länken till Alma Lövs hemsida


Förhoppningsvis kommer jag alltid minnas Alma Löv, minnas denna förtrollande plats.
Goodbye Alma Löv

Marc Broos
En av paviljongerna
Harkonferensen
Elin, cyklandes på en av installationerna
Vägen ner till ladan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar