torsdag 3 juni 2010

Medeltida kläder inför Visby v. 32

Jag ska på medeltidsveckan på Gotland, som är som vanligt vecka 32. Till Visby ska även några kompisar. Jag har fått i uppgift att sy en medeltida över- och underklänning till en av tjejerna som ska dit.

Här är två klänningar jag syr på just nu. Det ska bli snörning i båda sidor på den gröna klänningen, sedan ska de strykas också, vilket det inte är gjort på bilderna.

Storlek 36-38. Underklänning 100% bomull och överklänning 100% lin.

Här kommer bilderna...





6 kommentarer:

  1. hejdär! jag gillar modellerna på klänningarna! vart har du fått tag på mönstren? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Elin!
    Roligt att du gillar klänningarna!
    Grundmönstret är Sophias Ateljé med en hel del ändringar. Om du är intresserad av bra och enkla mönster kan jag rekommendera Sophias Ateljé, men de är inte särskilt korrekta historiskt sett. Spelar det inte jättestor roll, så får du tag på dessa mönster på Historiska Museet i Stockholm eller korps.se (tror jag har).

    Sedan kan man ju alltid göra förändringar, men det är bra med ett grundmönster.

    SvaraRadera
  3. Hej igen! :)

    Jo jag har hört en del om Sophias, och hur dom inte alltid stämmer med historian, lite synd eftersom att kläderna (grundmönstrerna)är lätta att sy... Men jag tror att jag får ta och köpa mönstret, jag är en gammal söderköpingsbo så korps ligger ju nära, och jag har sett sophias mönster där redan innan :)
    Hur många ändringar har du behövt göra på den gröna? det är mest den som jag är intresserad av i nuläget :P

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Den gröna klänningen är i ett helt stycke, dvs inga sömmar för att figursy. Jag har Använt ett av Sophias mönster (tror det är den med över- och underklänning) och haft som mall för ärmhål.
    Annars så är den ihopsydd i sidorna, men sömmarna börjar lite längre ner, eftersom det är snörning i sidan.

    Jag kan tyvärr inte komma ihåg mer. Det var ju ett tag sedan jag sydde den. Hoppas det var till någon hjälp och att det går bra med ditt sömnadsprojekt!


    Lycka Till!
    //Johanna

    SvaraRadera
  5. Hejsan!
    Vilka jättefina klänningar! Kommer du ihåg hur mycket det kostade att göra underklänningen och vart du köpte tyget?
    Tack på förhand!
    / Janina

    SvaraRadera
  6. Hej och tack!

    Tyget är av oblekt bomull, köpt på Ikea för 19 kr/m. Inte helt historisk korrekt, men prisvärt!
    Går åt lite mer än 3 meter/klänning. Ett tips är att tvätta tyget innan på 40° i tvättmaskin då det krymper en hel del, främst på längden.

    /Johanna

    SvaraRadera